ZomerExpo 2011-2013

2011: Anoniem Gekozen

In navolging van de Summer Exhibition van de Royal Academy of Arts in Londen en de Canvas Collectie in België kreeg ook Nederland in 2011 een eigen beeldende kunsttentoonstelling met open inschrijving. Stichting ArtWorlds en het Gemeentemuseum Den Haag introduceerden ZomerExpo 2011 Anoniem Gekozen. Zowel professionele kunstenaars als andere gevestigde en niet-gevestigde kunstenaars konden zich inschrijven, waarbij iedereen kans maakte om geselecteerd te worden.

Een 12-koppige jury maakte, zonder voorkennis en buiten de aanwezigheid van de makers, een selectie van alle ingezonden werken. Alleen aan de hand van zeggingskracht en kwaliteit werd elk werk beoordeeld. Na de eerste selectieronde bevatte Collectie 2011 een overzicht van 600 werken. De tentoonstelling van 250 werken was gebaseerd op drie klassieke genres, portretlandschap en stilleven, in alle denkbare vormen van abstractie, realisme, conceptuele interpretatie en expressie. Op die manier was Anoniem Gekozen een doorsnede van de kunstbeoefening in Nederland.

Bekijk de Collectie 2011 >>

2012: Liefde

Voor de ZomerExpo van 2012 moest een centraal thema meer richting geven aan het ingezonden werk: Liefde. Organisator ArtWorlds koos voor een thema om echt iets te kunnen vertellen. Carlien Oudes (voorzitter): ‘Alles wat met kunst te maken heeft is ook eigenlijk liefde, want de kunstenaar heeft liefde voor zijn vak, maakt veel van zijn kunstwerken met liefde en de toeschouwer ervaart ook het eindresultaat met een bepaald gevoel.’

Bekijk de catalogus van 2012 >>

Bekijk de Collectie 2012 >>

2013: Aarde

Deze editie waren voor de eerste keer alle werken te koop, net als bij de Summer Exhibition van de Royal Academy of Arts in Londen. Hiermee hoopte organisator ArtWolds bezoekers te stimuleren kunst te kopen en kunstenaars de mogelijkheid geven hun werk aan te bieden aan het grote publiek. En dat lukte: zo’n 25% van de tentoongestelde werken werd verkocht.

Het thema Aarde stimuleerde de kunstenaars tot zeer diverse werken. Iedere kunstenaar benaderde het thema vanuit een andere hoek: de schoonheid der natuur, met een surrealistische blik of juist kritisch met het oog op de milieuvervuiling en de veranderlijke wereld om ons heen. Alle disciplines waren vertegenwoordigd, maar vooral het ruimtelijk werk nam een meer prominente plaats in.

Bleek bij het vorige thema Liefde een groot gedeelte van de deelnemers werkzaam in de zorg, dit jaar meldden zich opvallend veel landbouwers en bloemschikkers. Iedere bezoeker kreeg de vraag zijn of haar stem uit te brengen op het mooiste, aansprekendste of opvallendste werk. Naast de Publieksprijs werd ook een stimuleringsprijs uitgereikt. Tevens werd het ‘groenste kunstwerk’ gekozen, waarbij vooral werd gekeken naar hergebruik van bestaande materialen op een zo origineel mogelijke manier.

Bekijk de catalogus van 2013 >>

Bekijk de Collectie 2013 >>

Terug naar de top